lördag 8 maj 2010

italien.

jag vill vakna en tidig morgon, sträcka på mig, ta på mig ett morgontofflor och gå ut och sätta mig på balkongen där solen redan värmer. kaffet ska smaka så bra om bara kaffe kan. efter ett litet tag ska någon komma med nybakade bullar med ost och marmelad. -jag vill ha en kopp kaffe till, tack.
jag vill se hur den italienska byn vaknar till liv under mig. italienarna börjar dagen med att tuta på varandra. så som bara italienare kan. jag ska bara sitta där och bara le. jag går in efter morgonstund och jag och någon beger oss ner till stan för att shoppa loss en massa italienska märken, gärna lite chanel och dior också. tror jag på det själv eller!? -det kommer sluta att någon bär omkring på en massa påsar från h&m. lunchen närmar sig och jag och någon sätter oss på ett litet fik för att beställa in god mat. det blir pasta för min del. någon tar en italiensk pizza. efter lunchen går vi till ett annat litet fik. där tar vi en kaffe och äter italiensk glass. en liten flicka stannar vid vårt bord och tittar på oss. hon ler och vi ler tillbaka. hennes far ber om ursäkt, på italienska. vi ler igen. jag och någon går hem. innanför dörren hamnar alla våra kläder i vars ett hörn. passion. jag vill ha rödvin. idag gärna två eller tre glas. att röka en pinne hade också smakat bra. en middag avnjuts på en restaurang som ingen än känner till. maten är tillagad med kärlek. kläderna kastas av igen, somnar i varandras famnar.
natten blir till morgon och dagen börjar med att jag sträcker på mig, tar på mig ett morgontofflor och går ut och sätter mig på balkongen där solen redan värmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar